HOE VER ZOU JIJ ‘S NACHTS LOPEN UIT ANGST VOOR GEWELD? Rotterdam Den Haag
Nijmegen Arnhem
Amsterdam Amsterdam

Tussenstand

    Wandeltips

    40 kilometer is niet niets. Wij verzamelden een aantal praktische tips voor wie het wandelen nog niet of in onvoldoende mate in de benen heeft.

    Een goede voorbereiding

    Een tocht van 40 km is en blijft een pittige uitdaging, onderschat dit niet! Het vereist een goede voorbereiding. Het is verstandig om dit goed op te bouwen zodat je lichaam aan deze inspanningen kan wennen. Hierdoor voorkom je blessures en teleurstellingen en wandel je een stuk plezieriger. 

    Goede wandelschoenen
    Een goede schoen is waterdicht, heeft een stevige grip en is zo licht mogelijk. Draag ook de juiste sokken, in ademend materiaal en zonder hinderlijke naden. Draag wandelschoenen met een soepele afwikkeling. Een stugge schoen, zoals een bergschoen, geeft veel weerstand en kan blessures veroorzaken.

    Luister naar je lichaam
    Luister goed naar je lichaam en neem, indien nodig, een stapje terug. Als je twijfelt over je gezondheid en/of je lichamelijke conditie, raadpleeg dan altijd je arts! 

    Warming-up
    Ga altijd langzaam van start met een wandeltocht, zodat je spieren rustig warm kunnen worden. Verhoog het tempo wanneer je spieren warm zijn geworden. 

    Voeding
    Wanneer je intensiever gaat wandelen, is het belangrijk dat je voldoende eet, zodat je over genoeg 'brandstof' beschikt om de tocht uit te lopen. Tijdens de tocht een energierijk tussendoortje eten, geeft extra energie. Het is ook belangrijk om voldoende te drinken. De hoeveelheid hangt af van de weersomstandigheden (temperatuur en luchtvochtigheid). Neem water mee en drink regelmatig.  

    Wandel in een gevarieerd tempo
    Wanneer je jouw conditie wilt verbeteren, wandel dan geregeld een stuk in een sneller tempo en neem daarna je normale tempo weer aan. Doe je dit vaker, dan zul je zien dat je normale tempo omhoog gaat. Raak je tijdens het wandelen vermoeid, stop dan niet, maar loop even in een lager wandeltempo. Muziek kan je helpen met het bepalen van het wandeltempo. 

    Samen wandelen
    Tochten maken met een collega-wandelaar die hetzelfde wandeltempo prettig vindt, kan erg gezellig zijn. Indien je met anderen op stap gaat, laat je dan niet verleiden om mee te gaan met een te hoog tempo. Je zult dan namelijk na enkele kilometers merken dat het wandelen minder goed gaat en heeft daardoor kans blessures op te lopen. 

    Gevarieerde routes
    Varieer bij het lopen van trainingstochten. Kies eens voor een andere provincie, wissel verharde en onverharde wegen af, kies afwisselend voor vlakke en heuvelachtige omgeving. Slingerende wegen bieden ook afwisseling, aan lange rechte stukken lijkt soms geen einde te komen. 

    Neem de tijd
    Luister naar je lichaam en bepaal je eigen wandelritme. Bouw voldoende rustpauzes in en ga dan niet op de koude grond zitten. Je spieren koelen daardoor snel af en worden stijf. Als je het gevoel hebt dat je benen zwaar worden, neem dan de tijd om alle beenspieren te rekken. Zo geef je de spieren even rust. 

    Kleding
    Draag soepele en comfortabele kleding die geen vocht opnemen en goed ademen. Draag geen katoen of wol. Kleed je in laagjes, zodat je bij temperatuurschommelingen snel je outfit kan aanpassen. Een hoodie, fleecetrui en een waterdicht, ademend jack zijn prima.

    Verdere tips:
    1. De keuze voor kleding of schoenen is zeer persoonlijk. Win daarom goed advies in over voetverzorging en het juiste schoeisel. De één loopt fijner op wandelschoenen waarbij de enkel vrij is, terwijl de ander een half hoge wandelschoen juist als prettig ervaart.
    2. Kijk niet alleen naar de lengtemaat maar ook naar de breedtemaat van de schoen, want voeten worden dikker tijdens het wandelen.
    3. Neem bij (dreigend) slecht weer extra kleding mee en een extra paar droge sokken.
    4. Een poncho is aan te raden tegen de regen. Draag een ruime poncho waar een rugzak onder past.
    5. Paraplu's zijn niet wenselijk omdat deze de andere lopers kunnen raken.
    6. Draag wanneer nodig een pet. Maak bij warm weer de pet regelmatig nat ter verkoeling. Als het regent zorgt een hoofddeksel ervoor dat je lichaam niet te snel afkoelt. 
    • Deel op